Tilbage
Du handler her: Kongevejens Apotek - Skift apotek
Dine recepter
0
Din kurv
Din kurv er tom.

Vitaminer & Helse

Vitaminer & Helse

Du kan have mange grunde til, at du ønsker et tilskud af vitaminer eller et kosttilskud. Er du gravid, veganer eller vegetar - eller måske du bare vil sikre, at du eller familien ikke er i underskud - Måske bare vil have et tilskud - for "en sikkerheds skyld". Her finder du, hvad du har brug for af naturlægemidler, kosttilskud vitaminer og mineraler. Se vores kæmpestore udvalg - og bliv inspireret. Her finder du alt, hvad du og dine kære vil have rigtig godt af.

997 Produkter
Sorter efter:

Vitaminer og mineraler

Vitaminer og mineraler er nødvendige for at din krop og alle dens funktioner kan holdes i gang. Mangel på blot et enkelt vitamin eller mineral kan bringe kroppen ud af balance.

Livsvigtige vitaminer

Vitaminer er sammen med enzymer, nødvendige for korrekt optagelse og udnyttelse af maden. Kun derved sikres sund vækst, fysisk og mental udvikling, forplantningsevner og utallige andre funktioner. Derfor er de vigtige for kroppens funktioner.

Livsvigtige mineraler

Mineralerne er også helt nødvendige for mange forskellige funktioner i kroppen. Eksempelvis indgår kalk og fosfor i knogler og tænder. Jern er vitalt i blodet, og natrium og kalium er vigtige for cellernes funktion. Calcium er også vigtig i forbindelse med nerve- og muskelfunktioner.

Vand og fedtopløselige vitaminer

Vi inddeler vitaminer efter deres vand- og fedtopløselighed. De vandopløselige vitaminer ophobes ikke i kroppen, så hvis du tilfører mere, end dit behov, udskiller du overskuddet med urinen. Derimod er de fedtopløselige K-, E-, D- og A-vitaminer mere komplicerede ved overdoseringer. De ophobet i primært lever og i fedtvæv.
Ved overdreven brug af særligt A- og D-vitamin kan der ophobes giftige mængder, hvilket kan forårsage forgiftning. Har du mistanke om forgiftning fx fordi dit barn har fået fat i en æske multivitaminer og har spist flere af dem, kan du kontakte Giftlinjen på tlf. 82 12 12 12.

Vandopløselige:

B1-vitamin: thiamin
B2-vitamin: riboflavin
B3-vitamin: niacin
B5-vitamin: pantothensyre
B6-vitamin: pyridoxin, pyridoxal og pyridoxamin
B12-vitamin: kobalamin
Folinsyre (folsyre)
Biotin
C-vitamin: askorbinsyre.
Fedtopløselige: K-vitamin: fyllokinon (også kaldet K1-vitamin) og menakinon (også kaldet K2-vitamin),
E-vitamin: tokoferol og tokotrienol
D-vitamin: kalciferol
A-vitamin: retinol og karoten.

Får du tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler?

De fleste danskere får dækket deres behov for vitaminer og mineraler gennem varieret og sund kost. Behovet for vitaminer og mineraler varierer dog med alder, køn og fysisk aktivitet. Der er også mange, der savner specielt D-vitamin, Jern eller Folsyre

Hvem har behov for et tilskud?

Mynighederne nævner nogle gruppers særlige behov for tilskud af vitaminer og mineraler:
Personer, der spiser ensidigt eller meget lidt
Kvinder, der menstruerer, kan have behov for jerntilskud. Børn og voksne med mørk hud eller som går tildækket bør overveje tilskud af D-vitamin Ældre over 70 år samt plejehjemsbeboere: tilskud af D-vitamin og calcium.
Børn under 2 år: tilskud af D-vitamin.
Børn født før 37. uge eller børn med en fødselsvægt under 2500 gram skal have tilskud af jern.
Kvinder, der ønsker at blive gravide, samt kvinder i de første 12 uger af graviditeten: bør indtage tilskud af folinsyre.
Gravide: tilskud af folinsyre, jern, D-vitamin og eventuelt calcium.
Personer med risiko for knogleskørhed: tilskud af D-vitamin og calcium.
Personer i langtidsbehandling med binyrebarkhormoner: Tilskud af calcium

Hvad kan du selv gøre?

Hvis du vil optimere indtag af vitaminer og mineraler i kosten til din familie og dig selv, kan du.
Sammensæt et hovedmåltid, der giver din krop tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler. Det kan du gøre ved: To dele frugt og grøntsager i hvert hovedmåltid
To dele kartofler, ris, pasta og brød (gerne fuldkorn)
Spis kød, fisk, fjerkræ, æg eller ost
Sæt fisk på menuen mindst to gange om ugen
Spis 600 gram frugt og grønt om dagen. Mindst halvdelen skal være grøntsager: Spis grønt til alle hovedmåltider, mens du spiser frugt og grønt som mellemmåltider.

Tilskud af vitaminer og mineraler

Beslutter du dig for at indtage vitamin- eller mineraltilskud, er det en god ide at tage det til maden. Det forbedrer optagelsen i kroppen.
Undtagen dog:
Skal du tage jern, optages det bedre mellem måltiderne sammen med et glas appelsinjuice, da C-vitamin fremmer optagelsen af jern.
Nogle lægemidler ændrer optageligheden af vitaminer og mineraler. Bruger du lægemidler, kan du spørge på apoteket – eller bruge chatten her på DinApoteker.dk
chat
Chat med en apoteker
Chat
med en apoteker
Chat med en apoteker

Du chatter med en farmaceut eller en farmakonom, for at sikre du får god vejledning

Samtykkeerklæring

Du oplyses hermed om, at din Apoteker er dataansvarlig for de oplysninger, der gives i forbindelse med chatten. din Apoteker opbevarer alene din IP-adresse til brug for statistiske formål (i op til 18 måneder), og således ikke nogen øvrige personoplysninger, medmindre du selv opgiver sådanne oplysninger i forbindelse med chatten. Chatdialogen slettes efter 24 timer.

Du kan i øvrigt læse om behandlingen af dine personoplysninger i vores persondatapolitik. For at starte chatten skal du samtykke til behandlingen heraf ved at sætte kryds i boksen nedenfor.

Jeg er indforstået med, at dinapoteker.dk opbevarer min chatdialog i 24 timer, og at mit opkald indgår i en samlet statistik for en periode på op til 18 måneder.